6. DIRECȚII DE ACȚIUNE ȘI PROIECTE DE DEZVOLTARE A MOBILITĂȚII URBANE
6.1. Direcții de acțiune și proiecte partajate pe nivele teritoriale
Direcțiile de acțiune din cadrul PMUD Iași au fost stabilite în toate domeniile mobilității, în sensul implementării de măsuri și politci în domeniile:
6.1.1 La nivel metropolitan (polului de creștere Iași)
Direcțiile de acțiune și măsurile, la nivel metropolitan (ilustrate grafic pe planșele nr. xB) au vizat cu precădere domeniile următoare, ce vor fi descrise în cadrul paragrafelor următoare 6.2‐6.4.
6.1.2 La nivelul municipiului Iași
Direcțiile de acțiune și măsurile, la nivel metropolitan (ilustrate grafic pe planșele nr. xA) au vizat toate cele 9 domenii menționate anterior în paragraful 6.1 și vor fi descrise în cadrul paragrafelor următoare 6.2‐6.4.
6.1.3 La nivelul cartierelor/zonelor cu nivel ridicat de complexitate
Direcțiile de acțiune și măsurile operaționale la nivelul cartierelor rezidențiale se axează în primul rând pe încurajarea și creşterea confortului deplasărilor pietonale în zona centrală și a cartierelor rezidențiale și vor fi detaliate în cadrul Planului de acțiune.
6.2 Direcții de acțiune și proiecte organizaționale
Pe fond, în vederea realizării obiectivelor strategice şi a celor operaţionale derivate, se impun o serie de cerințe generale ce trebuie îndeplinite.
Pe de o parte părţile implicate trebuie să dispună de o capacitate şi o capabilitate îmbunătăţite, iar pe de altă parte sunt necesare o serie de îmbunătăţiri de ordin instituţional, pentru a planifica şi opera în cadrul unui sistem integrat, cu soluții eficiente și eficace.
Aceasta este o realitate în ceea ce priveşte transportul public, în care este imposibil să creezi servicii continue şi integrate, în situaţia în care nu există o cooperare corespunzătoare, instituţionalizată între autorităţi. De aceea, există un număr de obiective ce trebuie realizate în afară de cele strategice:
– Stabilirea unei entități (autorități) dedicate administrării transportului public, care să aibă atât rolul unei unităţi distincte de planificare, cât şi al unei autorităţi de ofertare/licitaţie în concordanță cu regulile competitivității pieţei libere, în vederea dezvoltării unei oferte de transport public adcvate și eficiente.
Înființarea unei autoritatii pentru planificarea și pregătirea documentațiilor pentru licitațiile aferente serviciilor de transportului public,
– Crearea unor mecanisme de cooperare pentru a implementa şi opera cu un sistem de transport public continuu şi integrat pentru întreaga zonă a polului de creştere.
– Stabilirea capacităţilor de planificare şi operare pentru planificarea transportului (de exemplu, înființarea unui departament/serviciu de planificare a transportului care să colaboreze cu departamentul/serviciul de urbanism) şi managementul traficului (de exemplu, înființarea unui departament/serviciu de ingineria traficului – care să includă și centrul de management al traficului) .
Se impune asigurarea unui personal calificat în domeniul planificării transporturilor și a ingineriei de trafic (instruiri ale personalului actual, precum și suplimentarea personalului).
– Instituirea unei cooperări între planificarea urbană şi cea a transportului pentru stabilirea și asigurarea unor standarde minime în ceea ce privește serviciile de transport și accesiblitatea.
Proiectele propuse
După cum s‐a mai precizat, operatorul de transport public trebuie să fie transformat intr‐o societate comercială adaptată concurenței și cerințelor de servicii de transport public stipulate în Contractul de Servicii Publice (conform cu Regulamentului 1370/2007). O relație transparentă ‐ cu o distincție clară a rolurilor și responsabilităților ‐ între operatori și municipalitate va crește și gradul de optimizare a serviciilor de transport public prestate de operatori și va crea premisele de întărire a capacității instituționale a Municipiului ‐ prin departamentul său de transport ‐ de a planifica serviciul și de a crește calitatea serviciilor oferite.
6.3 Direcții de acțiune și proiecte pentru infrastructura de transport
6.3.1 Transport public și intermobilitate
În ceea ce privește transportul public, se propune prioritizarea acțiunilor prin dezvoltarea unei rețele principale de tip “coloană vertebrală”, acolo unde cererea de călătorie este cea mai mare, și unde există potențial de creștere a gradului de utilizare a transportului public.
Această abordare a fost aleasă pentru ca măsurile propuse să aducă beneficii în ceea ce privește obiectivele deja stabilite din perspectiva eficienței economice:
– prin asigurarea unor linii foarte atractive pentru pasageri ce ar putea determina creșterea potențialului de utilizare a transportului public,
– prin oferirea beneficiilor legate de mediu și
– prin îmbunătățirea eficienței economice a rețelei.
S‐au dezvoltat, de asemenea, măsuri bazate pe punctele tari și slabe identificate în etapa de analiză a situației actuale, evidențiate la etapa de analiză a situației existente.
Figura următoare sintetizează grafic constatările făcute, în ceea ce privește elementele de potențial, precum și recomandările de îmbunătățire pentru liniile de transport public din Iași.
Figura 86: Provocări pentru îmbunătățirea accesibilității și a performanței transportului public în Iași
Devoltarea rețelei principale de transport public urban în Scenariul 1 Scenariul de bază
Acest prim scenariu propune numai „măsuri minimale” pentru rețeaua de transport public din municipiul Iași. Nu sunt incluse măsuri de infrastructură pentru transportul public (cale de rulare pentru tramvaie, troleibuze). Măsurile pentru transportul public incluse în acest scenariu:
– reabilitarea căilor de tramvai care nu au fost încă reabilitate până acum;
– atunci când este posibil să se creeze căi dedicate de‐a lungul liniei existente.
– modernizarea unor stații pentru transportul public (în special cele care crează probleme de siguranță)
– plan de reînnoire a flotei, având în vedere starea generală proastă a flotei operate (în special a flotei de tramvaie).
– crearea de benzi dedicate de autobuz pe bd. Independenței.
Intermodalitate pentru Scenariul 1, scenariul de bază
Se propune în special, amenajarea unor puncte intermodale principale la capătul liniilor de tramvai, în următoarele locații:
– Rond Dacia/Rond Canta
– Șos. Nicolina:
– Parcare Era.
Măsurile detaliate mai jos sunt prezentate în figura următoare:
Figura 87: Măsuri de infrastructură propuse pentru transportul public. Scenariul 1
Dezvoltarea rețelei principale de transport public urban în Scenariul 2 Dezvoltarea moderată a Transportului Public
În acest scenariu s‐au preluat propunerile prezentate la Scenariul 1, dar și:
– prioritizarea tramvaielor în intersecţii (prin intermediul sistemului de management al traficului).
– o mică extindere a reţelei de linii de tramvai, în zona rondului Dacia. Această prelungire de aproximativ 300 m lungime, va uşura schimburile dintre nord şi sud, în prezent limitate de linia de cale ferată. Zonele Dacia şi Alexandru cel Bun sunt într‐adevăr cele mai dense zone rezidenţiale din Iaşi (cu mai mult de 40.000 locuitori/kmp – vezi figura următoare) şi această conectare va permite o accesibilitate mai bună spre nord‐estul oraşului. Figura următoare schiţează o posibilă configuraţie propusă pentru crearea acestei conexiuni, evidenţiind de asemenea nevoia de a îmbunătăţi trecerile de pietoni (cu traversarea adecvată şi în sigurnaţă a căii ferate) între două puncte terminus.
Figura 88: Posibila configuraţie propusă pentru extinderea liniei de tramvai și mutarea Rondului Dacia
Intermodalitate pentru scenariul 2
Față de propunerile din Scenariul 1 s‐a propus amenajarea unor puncte intermodale principale la capătul liniilor de tramvai ce ar putea fi folosite pe principiul Park & Ride (P+R), în următoarele locații:
– Piața Virgil Săhleanu,
– Calea Dacilor, Dancu,
– Gara Socola.
De asemnea acest scenariu include și centrul intermodal de transport (CITI Iași) de pe Bulevardul Vladimirescu.
Măsurile detaliate mai sus sunt prezentate în figura următoare:
Figura 89: Măsuri de infrastructură propuse pentru transportul public. Scenariul 2
Dezvoltarea rețelei principale de transport public urban în
Scenariul 3. Către un nou management al mobilității (Push&Pull pentru un transport durabil)
În scenariul 3 s‐au preluat măsurile din Scenariul 2, cu următoarele diferențe/adăugiri:
– o infrastructură suplimentară de tramvai pentru a conecta rondul Dacia cu rondul Canta,
– o linie de tramvai suplimentară la gara Socola (față de propunerea anterioară ce presupunea linie dedicată de autobuz),
– redeschiderea liniei de tramvai din Piaţa Podul Roș către Podu de Piatră, dar în lungul
Șoselei Naționale,
– o nouă legătură de tramvai în zona de vest din bd. Dacia până la ERA Shopping Center (lucrări de infrastructură corelate/ integrate cu construirea unui drum nou și a unui pod peste Bahlui),
– extinderea rețelei de transport public către aeroport (cu tramvaiul) a fost studiată, dar nu a fost selectată din cauza constrângerilor multiple (dezvoltarea urbană existentă, declivități accentuate, zonă de protecție a lacului de acumulare și a barajului Ciric III – Chirița) şi, cel puțin în contextul existent, nu ar fi fost fezabilă. Această propunere poate fi considerată ca o abordare pe termen lung, care ar putea fi justificată doar de creşterea mare a traficului aerian, dar şi de programele urbane care ar putea dezvolta zonele în lungul noii linii.
– benzile dedicate de autobuz din scenariul 2 și pe bd. Tudor Vladimirescu.
Intermodalitate pentru scenariul 3
În ceea ce priveşte intermodalitatea, față de scenariul 2 s‐a propus o locaţie suplimentară P+R de‐a lungul bulevardului Carol I.
Măsurile detaliate mai sus sunt prezentate în figura următoare.
Figura 90: Măsuri de infrastructură propuse pentru transportul public. Scenariul 3
Pentru scenariul ales se propune îmbunătăţirea serviciilor de transport public într‐o măsură mai mare. Toate acţiunile propuse în cadrul scenariului 2 ar putea fi menţinute în acest scenariu, cu implementarea în continuare a altor axe principale strategice.
Figura 91: Liniile principale de transport public vs. densități rezidentiale. Scenariul 3
Figura 92: Liniile principale de transport public vs. densități de locuri de muncă. Scenariul 3
6.3.2 Încurajarea deplasărilor cu bicicleta
În vederea încurajării mersului cu bicicleta, a reducerii traficului auto, dar și pentru crearea unui mediu urban mai plăcut și mai sănătos au fost avansate următoarele tipuri de propuneri pentru ambele scenarii considerate:
– Crearea/extinderea unei rețele atractive și coerente de piste pentru biciclete pe rețeaua stradală majoră prin aplicarea de standarde adecvate pentru pistele de biciclete astfel încât să se obțină o densificare a rețelei dedicate deplasărilor cu bicicleta, să se asigure conexiunea principalilor puncte polarizatoare de trafic cu zona centrală
– Îmbunătățirea/reabilitarea pistelor pentru biciclete existente la nivelul standardelor adecvate
La elaborarea propunerilor s‐au avut în vedere:
– interconectarea reţelei existente de piste pentru biciclete,
– amenajarea pistelor cu dublu sens,
– canalizarea circulației cu bicicleta, pe cât posibil în afara carosabilului pe arterele principale ale orașului,
– corelarea cu rețeaua de transport public,
– creşterea spaţiului dedicat circulaţiei cu bicicleta în detrimentul circulaţiei auto,
– îngustarea benzilor de circulație auto,
– asigurarea spațiilor de siguranță,
– amenajarea pistelor pentru biciclete cu lațimi de min. 1,50m per bandă/sens.
– organizarea circulației pe anumite străzi cu sens unic pentru circulația auto și cu contrasens sau dublu sens pentru circulaţia cu bicicleta. Pe aceste străzi (în general colectoare) se vor impune restricții de viteză de maxim 30km/h.
– utilizarea în comun de către biciclete și autobuze, pe anumite sectoare, a benzilor dedicate transportului public, conectarea, pe cât posibil, cu localitățile limitrofe ale municipiului Iași.
Pentru Scenariul 1, de bază s‐a avut în vedere completarea pe cât posibil a rețelei de rute pentru biciclete existente din zona centrală și pe radiale: pe bd. Socola, pe splaiurile Bahluiului (în zona estică) cu legături între acestea pe bd. Tudor Vladimirescu, bd. Metalurgiei și str. Sf. Ioan, pe str. Aurel Vlaicu, pe str. Sarmisegetuza (splai) – str. Strămoșilor, șos. Ciric și str. V. Lupu – parțial, în campusul studențesc, pe str. Musicescu, pe str. Palat și pe A. Panu, bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, șos. Moara de Foc și Strapungere Silvestru.
Pentru Scenariul 2, optimizarea rețelei de transport existente și Scenariul 3 s‐au avut în vedere toate proiectele din Scenariul de bază, dar și cele ce urmează: extindere rețea pentru deplasarea cu bicicleta în cartierul Al. cel Bun/ Dacia și în continuare spre Aparătorii Patriei până la Era, piste pentru biciclete pe șos. Voinești, pe bd. D. Cantemir, pe str. Elena Doamna, în cartierul Ciurchi.
– Construirea de facilități de parcare pentru biciclete în spațiile publice cu funcții centrale: amenajare de parcări
Pentru propunerile la nivelul localităților polului de creștere s‐au avut în vedere:
6.3.3 Rețeaua rutieră/stradală – utilizarea eficientă a spațiului public, reorganizarea circulației, îmbunătățirea siguranței și a condițiilor de mediu
Urmărind consolidarea unei trame stradale majore coerente, accesibile și sigure, propunerile privind infrastructura rutieră au avut în vedere următoarele tipuri de măsuri:
La nivelul celorlalte localități din polul de creștere Iași proiectele privind infrastructura rutieră au vizat:
La elaborarea acestor propuneri s‐au avut în vedere și axele rutiere principale identificate la nivelul județului Iași în Master Planul reţelei de drumuri judeţene şi comunale în judeţul Iaşi.
6.3.4 Facilități de parcare
Analiza stării actuale a facilităților de parcare a arătat că numărul facilităților de parcare precum parcările/garaje supraetajate sau parcările subterane sunt insuficiente.
Propunerile privind infrastructura de parcare a vizat amenajarea de parcări în zona centrală:
De asemenea, spaţii pentru parcări colective/garaje supraetajate sau subterane au fost identificate (identic în scenariile 2 și 3) şi în cartierele cu densitate mare a populației unde s‐ar putea amenaja soluții mai puțin costisitoare de tip smart parking (v. Componenta 2 ‐ ).
6.3.5 Logistică urbană
Proiectele de infrastructură propuse în acest sector au vizat dezvoltarea facilităților de parcare pentru autovehiculele de transport marfă (aceleași în toate cele 3 scenarii):
– la porțile de intrare în municipiul Iași, prin amenajarea unor parcări (de tip tampon) pentru vehicule grele de transport marfă (autocamioane cu 2, 3, 4 osii, autovehicule articulate și trenuri rutiere;
– amenajarea unor spații pentru încărcare/descărcare pentru autovehicule de marfă cu MTMA ≤3,5 tone în principalele piețe ale orașului în vederea aprovizionării curente;
– amenajarea a două stații pentru transport public de mărfuri de mică capacitate.
6.3.6 Încurajarea și creșterea confortului deplasărilor pietonale
Zona centrală (ce include și obiective cu valoare arhitecturală, culturală, comunitară) trebuie pusă în valoare prin ameliorarea calităţii spaţiilor publice şi creşterea confortului de deplasare şi recreere pentru pietoni şi biciclişti. De aceea trebuie organizată ca zonă favorabilă şi cu prioritate pentru DNM.
În acest sens se propune extinderea arealului favorabil pietonilor, printr‐o serie de măsuri, cuprinse în două scenarii:
Cartiere rezidențiale
Un model asemănător de abordare, de tip “zonă rezidenţială” se propune pentru cartierul Ciurchi, în care ameliorarea spaţiului urban şi a calităţii locuirii se bazează pe reorganizarea mobilităţii şi crearea unor străzi favorabile DNM. De asemenea se propun amenajări de parcări colective și/sau de tip “smart parking”.
6.4. Direcții de acțiune și proiecte operaționale
6.4.1 Transport public – operare
La nivelul municipiului Iași
Pentru transportul public, operarea liniilor rețelei principale de transport public (rețea descrisă în secțiunea anterioară 6.1) este descrisă în cele ce urmează.
Scenariul 1 ‐ Scenariul de bază
În acest scenariu a fost păstrat modelelul operațional existent (Scenariul de referință).
Scenariul 2 ‐ Dezvoltarea moderată a Transportului Public
Pentru liniile de tramvai, extinderea propusă a fost foarte redusă, iar planul de operare propus a avut la bază următoarele principii:
Restul rețelei urbane de transport public, în Scenariul 2, s‐a considerat a fi operată cu linii de autobuz sau microbuz.
Figura 93: Măsuri propuse pentru operarea transportului public în municipiului Iași, Scenariul 2 (linii principale)
Scenariul 3. Către un nou management al mobilității (Push&Pull pentru un transport durabil)
Pentru scenariul 3, modelul operaţional se regăsește ca parte a planului de acţiune al scenariului.
La nivelul polului de creștere Iași, în ipoteza aplicării unui tarif integrat, rutele liniilor județene ar putea fi revăzute pentru a servi de fapt gările (în funcție de orarul trenurilor). De asemena în gările respective s‐ar putea amenaja facilități de tip Park & Ride și Bike & Ride.
În scenariul 2, aceste măsuri au fost propuse numai în Podul Iloaiei și Lețcani, care au conexiuni mai bune la transportul feroviar.
Analiza situației actuale a demonstrat că există mai multe gări situate în interiorul polului de creștere, dar doar câteva linii județene de transport public județean (cu autobuzul) se conectează, la aceste stații. Liniile județene de transport public județean (cu autobuzul) mai degrabă ajung direct în municipiul Iași.
Cu condiția punerii în aplicare a unui tarif integrat în primul rând, rutele liniilor județene ar putea fi revizuite pentru a servi de fapt gările (în funcție de orarul trenurilor). Un alt mod de a îmbunătăți accesibilitatea la transportul public în polul de creștere ar fi punerea în aplicare facilități Park & Ride și Bike & Ride în diferite gări.
Aceste propuneri au fost dezvoltate în scenariile 2 și 3.
Figura 94: Măsurile propuse pentru transport public la nivelul polului de creștere Iași, scenariul 2
6.4.2 Managementul rețelei rutiere/stradale
Planificarea traficului şi proiectarea infrastructurii au un impact deosebit asupra siguranţei rutiere (v. Anexa 5 ‐ (3) Respectarea funcției arterei rutiere), reflectată de exemplu atât în cazul aspectului străzilor din zonele rezidenţiale pentru accidentele ce implică pietoni, cât şi în cazul unei reţele de trafic urban cu un număr mare de intersecţii, ce presupune un pericol mare de accident din cauza lipsei de separare a circulaţiei tuturor categoriilor de participanţi la trafic.
Stabilirea unei clasificări ajută la clarificarea diferitelor politici de abordare a aspectelor principale ale planificării transporturilor. Elementul cheie este să se asigure faptul că fiecărui drum îi este atribuit un nivel corespunzător în clasificare, pe baza funcţiei propuse sau dorite, dar nu şi pe baza funcţiei existente, care este posibil să nu îndeplinească cerinţele unei circulaţii sigure.
Ierarhizarea rețelei rutiere
Întrucât clasificarea drumurilor se face pe criteriul administrativ, modul de proiectare/ amenajare al drumurilor fiind dictat de ierarhia administrativă, regăsim în teren o serie de soluţii de compromis, cu artere ocolitoare nou construite cu soluţii de amenajare a intersecţiilor neomogene, cu accese necontrolate, cu segmente de drum pe care se suprapun curenţi de circulaţie locală de scurtă distanţă cu cei de lungă distanţă, cu amenajări inadecvate la nivelul localităţilor rurale etc.
Atât pentru infrastructura naţională de drumuri, cât şi pentru străzile din localităţi nu putem vorbi de clasificarea funcţională a drumurilor, şi respectiv a străzilor şi implicit de norme tehnice asociate care să definească cerinţele/parametrii tehnici aferente fiecărei categorii funcţionale. Singurul normativ care introduce noţiunea de clasificare funcţională aferentă reţelei rutiere este normativ AND 600/2010 pentru Amenajarea intersecţiilor la nivel pe drumuri publice.
Pentru moment recomandăm în ceea ce privește planificarea la nivelul drumurilor aplicarea clasificărilor și principiilor din normativul AND 600/2010:
– In functie de proportia traficului de tranzit (traficul de lunga distanta in raport cu zona de influenta a teritoriului adiacent) de pe arterele de circulatie, acestea se pot clasifica:
Clasa functionala | Denumire clasa | Categorie drum | Trafic tranzit [%] | Trafic local [%] |
Clasa I | Artere principale | Autostrazi Drumuri express Drumuri europene
Drumuri nationale principale |
75‐95 |
5‐25 |
Clasa II | Artere colectoare / distribuitoare | Drumuri nationale secundare Drumuri judetene | 35‐75 | 25‐65 |
Clasa III | Artere locale | Drumuri judetene Drumuri comunale | 5‐15 | 85‐95 |
Tabelul 37: Clase de artere (drumuri). Funcționalitate (Sursă: Normativ pentru amenajare intersecţii la nivel pe drumurile publice, indicativ AND 600 – draft actualizare 2015)
Figura 95: Planificarea tramei stradale după funcţia străzilor (Sursă: Normativ pentru amenajare intersecţii la nivel pe drumurile publice, indicativ AND 600)
Actualele incadrari administrative ale drumurilor din Romania se pot afla in una din cele 3 categorii functionale mentionate mai sus asa cum se prezinta in Tabelul 37. Totusi, in anumite situatii exista parti ale unor drumuri europene sau drumuri nationale principale care traverseaza pe lungimi mari zone construite din localitati sau in lungul lor sunt dispuse localitati la distante relativ mici si atunci ponderea traficului local creste . Apare nevoia de a amenaja intersectii dese cu acces cu viraj stanga si in acest caz aceste drumuri nu mai pot functiona ca drumuri de tranzit.
Ierarhizarea rețelei stradale
Aşa cum s‐a mai precizat, străzile din localităţile urbane se clasifică (conform Ordonanţei 43/1997 privind regimul drumurilor, art. 9) în raport cu intensitatea traficului şi cu funcţiile pe care le îndeplinesc, astfel:
În localităţi, pentru aşa zisele străzi de cat. I‐a (cu trei benzi pe sens) sau a II‐a (cu două benzi pe sens) regăsim parametri tehnici de proiectare/exploatare care nu corespund normelor tehnice specifice pentru astfel de categorii funcţionale (parcare/staţionare pe carosabil, parcări adiacente în ,,spic” ce implică manevre din benzile curente, lipsa ,,selectării” traficului în raport cu tipuri de trafic ce nu ar trebui să se suprapună, respectiv lipsa pistelor pentru ciclişti, lipsa benzilor dedicate transportului public, lipsa alveolelor pentru staţiile de transport public etc.).
Multe din aceste situaţii ar putea fi corectate/revăzute şi puse în acord cu principiile de încadrare funcţională dacă, spre exemplu, prevederile din normele tehnice în vigoare nu ar fi total depăşite prea neclare în raport cu parametri tehnici de bază şi neconcordante.
Este evident că în normele româneşti actuale nu există o corelare între clasificarea din OG 43 (bazată pe intensitatea traficului şi cu funcţiile străzii) şi prescripţiile tehnice aşa cum sunt avute în vedere în normele internaţionale.
Ţinând seama de cele de mai sus, se recomandă o ierarhizare coerentă a drumurilor şi străzilor, corelată cu funcţiunile acestora, cu caracteristicile traficului, dar şi cu utilizarea şi accesibilitatea teritoriului.
Figura 96: Relaţia dintre sistemul de clasificare funcţională a drumurilor şi accesibilitatea teritoriului, respectiv mobilitatea populaţiei. (Sursa: US Department of Transportation, Federal Highway Administration, Highway Functional Classification Concepts, Criteria and Procedures, 2013)
Pentru mediul urban, străzi recomandăm următorul tip de clasificare funcțională, clasificare ce poate fi detaliată și cu recomandări privind amenajarea intersecțiilor/ acceselor, nivelul fuxurilor și relația cu mediul traversat (zonificarea funcțională):
Tabelul 38: Clase de artere (drumuri). Funcționalitate
Pentru toate cele 3 scenarii rețeaua stradală a municipiului a fost ierarhizată ținând seama de recomandările de mai sus.
6.4.3 Implementarea unei politici de parcare eficiente și integrate
Politica de parcare propusă ține cont de următoarele criterii:
6.4.4 ITS și managementul mobilității
În scopul de a elimina disfuncționalitățile evidențiate, propunerile de proiecte au vizat:
– Extinderea sistemului de management al traficului prin integrarea de noi intersecţii semaforizate cu funcționare în regim adaptiv, precum și a sistemelor privind:
– Extinderea sistemului de management al traficului prin:
Proiectele propuse au inclus funcțiuni adoptate diferențiat pe scenarii după cum urmează:
Tabelul 39: ITS. Funcțiuni asigurate – comparație pe scenarii
6.4.5 Logistică urbană
În vederea eliminării transportului de mărfuri din oraș, dar și al eliminării conflictelor între circulația vehiculelor de marfă și ceillați participanți la trafic s‐a propus adoptarea unui plan logistic la nivelul municipiului Iași, relativ similar la nivelul celor 3 scenarii care să:
6.4.6 Sporirea integrării între planificarea urbană și a transporturilor în zone cu nivel ridicat de complexitate
Planificarea dezvoltării urbane în relație cu dezvoltarea sistemului de transport public (TOD-tranzit oriented development)
Planificarea dezvoltării urbane trebuie făcută exclusiv în logica accesibilităţii la transport public, dezvoltările fără acest tip de accesibilitate generând fie dependenţa de utilizarea automobilului (car‐dependency), fie captivitate socială şi inacces la servicii publice sau locuri de muncă.
Planificarea mobilităţii trebuie să se coreleze cu planificare dezvoltării urbane asigurând o bună accesibilitate rutieră şi cu transport public a tuturor zonelor construite, pentru reducerea dependenţei de utilizarea automobilului sau evitarea fenomenelor de captivitate socială prin inaccesibilitate la servicii de interes general şi locuri de muncă. Pentru aceasta însă, dezvoltările urbane trebuie, de asemenea să se facă cu densităţi de peste 40 loc/ha şi cu trame rutiere ierarhizate, pentru asigurarea premizelor spaţiale şi de densitate (rezidenţi+locuri de muncă) de dezvoltare a unui transport public cu acoperire teritoriorială şi servicii satisfăcătoare.
Se impune asigurarea unei accesibilităţi optime, rutieră dar şi cu transport public, a polilor de interes (actuali şi viitori) generatori de deplasări ‐ zona centrală, areale cu concentrări de locuri de muncă, areale cu concentrări de funcţiuni de interes public: zone comerciale, administrative, de învăţământ, de recreere; porţile feroviare şi rutiere majore: gări principale, intrări ale autostrăzilor în localităţi, aeroport etc., zone rezidenţiale cu densităţi ridicate (mari ansambluri de locuire colectivă).
Transportul public, ca infrastructură publică furnizoare de accesibilitate, trebuie planificat astfel încât să deservească toate zonele construite şi zonele planificate de dezvoltare. Un obiectiv important al planificării mobilităţii este astfel şi susţinerea direcţiilor de dezvoltare urbană planificate şi reglementate, prin rolul tractant al transportului public şi al accesibilităţii pe care o furnizează.
Ameliorarea calității spaţiilor publice prin implementarea unei politici complexe de mobilitate
Calitatea spaţiilor publice este afectată major de prezenţa excesivă a autovehiculelor în mişcare şi staţionare, cauzată de o mobilitate cu o pondere ridicată a automobilităţii. Prin urmare, creşterea calităţii spaţiului urban şi a calităţii locuirii depinde fundamental de o remodelare a mobilităţii în sensul diminuării utilizării automobilului şi încurajării modurilor alternative de deplasare: transportul public şi deplasările nemotorizate (DNM): pietonale şi cu bicicleta. Aceasta presupune o politică complexă şi coerentă de mobilitate care trebuie implementată consecvent, pe termen lung, care va excede orizontul de timp al prezentului studiu.
Politica de remodelare a mobilităţii trebuie să vizeze schimbarea structurii şi ierarhiei modale, descurajarea şi limitarea accesului automobilelor în anumite areale (zona centrală, istorică, mici centralităţi în cartiere) în vederea recuperării şi realocării unor resurse importante de spaţiu public pentru utilizatorii nemotorizaţi, activităţi exterioare, artă urbană şi infrastructură verde, cu efecte de creştere a calităţii ambientale, a confortului şi siguranţei deplasărilor şi de reducere a poluării. Este necesară implementarea treptată a unui pachet de măsuri consensuale care trebuie să vizeze, printre altele:
STRADA – infrastructură de circulaţie şi spaţiu public, comunitar. (Recomandări pentru reamenajarea străzilor)
Practica mondială de planificare a mobilităţii se (re)orientează către abordarea străzilor şi pieţelor urbane (v. Anexa 5 ‐ (9) Infrastructură rutieră completă), nu doar ca infrastructură de circulaţie, ci şi ca spaţii publice, comunitare, cu necesare atribute peisagistice.
(Re)amenajarea arterelor de rang superior I, II, în zonele construite, trebuie să se facă în sensul tradiţional al conceptului de bulevard, cu o pondere crescută de spaţiu alocată utilizatorilor nemotorizaţi, cu circulaţii pietonale largi şi confortabile, cu amenajări peisagistice ‐ spaţii verzi şi aliniamente de copaci, cu acces la transport public. (Re)armonizarea ipostazelor de “culoar de trafic” şi aceea de spaţiu public, comunitar, cu atribute peisagistice, partajat şi utilizat în mod echitabil2, este posibil prin reducerea uneori semnificativă a carosabilelor.
Figura 97: Strada Anastasie Panu – arteră majoră din zona centrală a oraşului, coridor pentru trafic motorizat, fără atribute peisagistice, cu traversări pietonale lungi şi la distanţe mari
Figura 98: Exemplificări bune‐practici de reorganizare a arterelor de rang superior ‐ Reamenajarea unor bulevarde în Paris (reducerea carosabilelor, lărgirea trotuarelor, crearea de piste pentru biciclete, plantarea unor copaci etc.) a. Reamenajare Bulevard Magenta, Paris (2013); b. Reamenajare Bulevard Cilcy, Paris (2013)
Străzile de rang inferior III şi IV (colectoare secundare și locale) din interiorul cartierelor trebuie să se remodeleze, treptat, astfel încât să fie accentuată calitatea lor de spaţii publice, de spaţii ale vieţii comunitare şi să se acorde atenţie sporită confortului şi siguranţei utilizatorilor lor nemotorizaţi ‐ pietoni şi biciclişti.
La nivel european, în tot mai numeroase oraşe, străzile de rang inferior – III, IV, tind să devină “spaţii de viaţă”, adică artere cu trafic motorizat limitat ca viteză şi acces. Acest tip de abordare3 se generalizează în ritm accelerat şi se concretizează în implementarea a trei categorii majore de modele de areale favorabile DNM, cu diverse grade de prioritate acordate pietonilor:
Zone favorabile DNM se amenajează cu prioritate în centralităţile de cartier, în jurul dotărilor de interes public şi în special în jurul acelora care polarizează pietoni vulnerabili ‐ şcoli, grădiniţe, dar tind să se extindă şi la nivelul unor cartiere.
Aceste modele de (re)organizare a străzilor şi pieţelor urbane se caracterizează prin:
Efectele implementării lor sunt:
Modelul “shared‐space”‐ spaţii partajate4 (v. extras Code de la rue, Franţa, 2008)
Organizarea străzilor şi pieţelor urbane de tip “shared‐space”/spaţiu “partajat”5 sau “utilizat în comun” este materializarea recentă a unei noi filozofii de (re)amenajare şi utilizare a spaţiilor publice care mută accentul pus predominant pe prioritatea acordată automobilului6 pe o utilizare în comun a spaţiului public, cu diverse grade de avantaje şi prioritate pentru pietoni. Acest model se aplică mai ales în arealele urbane cu un volum ridicat de deplasări pietonale (zone comerciale, zone rezidenţiale etc.) şi/sau cu resurse limitate de spaţiu stradal.
Caracteristicile generale ale acestui model de organizare a spaţiului public sunt:
Beneficiile acestui mod de organizare şi utilizare a reţelei rutere sunt:
Au fost identificate şi implementate diverse tipuri de soluţii (scheme), cu diverse grade de libertate acordată pietonului şi autovehiculelor, având ca numitor comun principiul eliminării limitelor stricte dintre traficul pietonal și cel carosabil, prin renunțarea la borduri, marcaje, semne de circulație, reglementări.
Figura 99: Libertate şi confort de mişcare pentru pietoni, în întregul spaţiu urban, fără bariere fizice şi psihologice (fără diferenţe de nivel şi diferenţe majore de textură: trotuar‐carosabil)
Pentru arealele favorabile DNM care se pot organiza în Iaşi şi în celelalte localităţi, este recomandată utilizarea modelului “partajat” (shared‐space), cu zonă de confort, care este perceput de populaţie ca fiind mai sigur, deşi monitorizările şi evaluările spaţiilor shared‐space organizate în alte ţări arată că şi modelele fără zonă de confort sunt eficiente în ce priveşte siguranţa deplasărilor (număr redus de accidente). Implementarea acestui nou model se poate face treptat, începând cu proiecte pilot care să convingă populaţia de avantajele lui.
Modelul “partajat”, de stradă “utilizată în comun” (shared‐space), este recomandabil cu prioritate pentru:
Străzi înguste, cu volum limitat (sau limitabil) de circulaţie motorizată, în care se doreşte ameliorarea condiţiilor de deplasare a utilizatorilor nemotorizaţi, discriminaţi în prezent şi constrânşi la o utilizare neconfortabilă sau chiar neregulamentară a spaţiului străzilor. Avantajul faţă de modelul pietonizării este păstrarea accesului vehiculelor, însă fără prioritate de trecere şi cu viteză mică.
Străzi, areale care polarizează volume ridicate de deplasări pietonale în care nu se doreşte interzicerea totală a accesului autovehiculelor
Străzile de rang inferior, din zonele istorice sau din zone recent construite în zona periurbană, în numeroase cazuri au resurse insuficiente de teren pentru satisfacerea nevoilor de mişcare şi staţionare a tuturor utilizatorilor, motorizaţi şi nemotorizaţi, în spaţii dedicate. Această situaţie conduce, de cele mai multe ori, la circulaţii pentru pietoni fie subdimensionate, fie ocupate abuziv de vehicule. Din aceste cauze, aceste artere sunt şi în prezent utilizate în devălmăşie, nereglementat şi neregulamentar. Astfel de artere pot să fie reorganizate după modelul “partajat”, cu “utilizare în comun” (shared‐space), care ar permite utilizarea în comun a spaţiului redus existent, în mod reglementat, cu viteză limitată a autovehiculelor (max. 20 km/h) şi cu prioritate pentru pietoni, fără o restrictivă subîmpărţire carosabil‐trotuar şi subdimensionarea acestuia din urmă. Acest tip de organizare presupune şi reducerea treptată a parcării pe stradă şi, în unele cazuri, organizarea de sensuri unice.
Remodelarea contextualizată a accesibilităţii – abordare UM (LUT) în zone cu probleme complexe
Remodelarea contextualizată a accesibilităţii, în acord cu caracteristicile funcţionale, morfologice şi de valoare istorică, culturală ale diferitelor zone urbane şi în acord cu planificarea evoluţiei lor urbanistice (“The good mobility in the good place”) este o abordare recentă care corespunde trecerii de la logica de investiţii în infrastructură şi de satisfacere necondiţionată şi nediferenţiată a cererii de trafic motorizat, la logica de (re)modelare a acesibilităţii şi a structurii modale a deplasărilor prin strategii şi politici integrate de mobilitate. Acestă exigenţă majoră necesită câteva schimbări în planificarea şi practica actuală:
– trecerea de la planificări sectoriale (urbanism, transport, circulaţii, trafic) mult prea puţin coordonate între ele, la o planificare integrată Urbanism‐Mobilitate (UM / LUT‐Land Use& Transport) a dezvoltării la nivel zonal
– Străzile trebuie organizate, contextualizat, atât ca spaţii ale mişcării (culoare de circulaţie) cât şi ca spaţii publice, comunitare, cu exigenţe peisagistice. Se impune (re)partajarea democratică a spaţiului public – străzi şi pieţe‐ între categoriile de utilizatori (pietoni, biciclişti, automobilişti, activităţi care utilizează spaţiul public), asigurarea accesibilităţii incluzive a acestora (inclusiv pentru PMR), în condiţii de siguranţă a deplasărilor.
– Ameliorarea şi dezvoltarea infrastructurii pentru deplasări nemotorizate (pietonale, cu bicicleta), ca premisă esenţială a schimbării comportamentului de mobilitate în favoarea DNM.
Nevoia de a armoniza exigenţele de accesibilitate cu acelea de calitate a locuirii, a spaţiilor urbane şi a mediului, sunt diferite în diversele areale urbane şi, în consecinţă, trebuie să genereze scheme diferite de organizare a mobilităţii. În zonele sensibile la efectele traficului motorizat şi/sau cu volume ridicate de deplasări pietonale trebuie, în mod progresiv, să se acorde prioritate transportului public şi DNM.
Recomandări pentru planificarea dezvoltării spaţiale cu premise pentru buna reorganizare a moblităţii
Planificarea dezvoltării spaţiale trebuie să fie orientată şi condiţionată de accesibilitatea la TP (evitarea dependenţei de automobil şi a captivităţii sociale). În acest sens sunt recomandate respectarea următoarelor principii care trebuie să se reflecte în legislaţie şi în reglementări urbanistice viitoare:
– aprobarea dezvoltărilor urbane (prin PUG, PUZ) ca şi autorizarea construirii trebuie să fie condiţionate de accesibilitatea la TP existent sau planificat (max. 700‐800 m până la o staţie de transport)
– trebuie evitat procesul de dispersie urbană (urban‐sprawl), determinat de autorizarea de dezvoltări urbane cu ţesuturi de mici densităţi, care fac imposiblă rentabilizarea unui TP eficient (densitatea minimă de rentabilizare a TP este considerată ca fiind aproximativ 40 locuitor + locuri de muncă/ha). Acolo unde procesul se manifestă deja, se recomandă reglementarea densificării acestor areale. Se recomandă limitarea extinderilor intravilanului.
– planificarea dezvoltărilor urbane să se facă obligatoriu cu o tramă stradală ierarhizată, astfel încât să fie create condiţiile accesului la TP (existent sau planificat) a tuturor imobilelor, prin amplasarea acestora la o distanţă de max 400 ‐ 800 m faţă de o arteră de categoria I sau II).
Figura 100: Dispersie urbană în Polul de creştere Iaşi. Sursa; Google Earth (2015)
– planificarea dezvoltării spaţiale trebuie să fie orientată către valorificarea accesibilităţii furnizate de reţeaua de TP deja existentă, în curs de execuţie sau planificată. În acest sens, trebuie valorificate cu prioritate resursele funciare sau imobiliare din intravilane (“infill development”), cu potenţial de dezvoltare/ densificare/ restructurare, care beneficiază de accesibilitate la TP8 – de exemplu, vechile situri industriale în declin sau chiar zone rezidenţiale cu caracter semi‐rural, fără valoare arhitecturală, cu slabă intensitate de utilizare a terenurilor. Planificarea dezvoltării spaţiale trebuie să fie orientată către valorificarea optimă a accesibilităţii furnizate de extinderea şi sau îmbunătăţirea sistemelor de transport public.
Pentru susţinerea unei strategii inteligente de parcare, sunt recomandate:
– Diferenţierea normelor de parcare pentru autoturisme în vederea autorizării construirii în funcţie de nivelul de deservire al zonelor cu transport public (mai mici pentru zona centrală)
– Introducerea unor norme de parcare pentru biciclete pentru clădirile de interes public şi cu acces public
Pentru favorizarea şi încurajarea deplasărilor nemotorizate, se recomandă, de asemenea:
– Interzicerea autorizării unor areale enclavizate, fără străzi cu acces public, pe distanţe mari (de ex. ansambluri rezidenţiale împrejmuite şi cu acces privat), care diminuează permeabilitatea ţesuturilor urbane, descurajează deplasările nemotorizate şi încurajează utilizarea automobilelor
– Planificarea şi reglementarea unor profile stradale care să conţină culoare de circulaţie pentru biciclete
– Se recomandă pe viitor planificarea unor cartiere “fără maşini” (car‐free), în locaţii cu bună accesibilitate la TP. Aceste cartiere sunt fie cartiere cu un indice de motorizare al locuitorilor aproape de zero (având opţiunea TP), fie cartiere care sunt concepute cu parcări perimetrale subterane şi nivelul 0 dedicat exclusiv deplasărilor nemotorizate).
– Se recomandă, de asemenea amenajarea străzilor interioare cartierelor rezidenţiale dar şi altor tipuri de arele fie ca pietonale, fie ca străzi partajate (shared‐space), după modelul “home zone” (v. pct. 6.4.6.2)
Figura 101: Zone rezidenţiale cu reţea rutieră interioară favorabilă utilizatorilor nemotorizaţi: străzi partajate (shared‐space) şi/sau pietonale, cu parcări suterane sau perimetrale
Figura 102: Intersecţie partajată (“shared‐space”), Lons le Saunier ‐ Franţa
În toate aceste tipuri de spaţii partajate, “utilizate în comun” (“shared‐space”), din interiorul cartierelor (în special a celor rezidenţiale) vehiculele au constrângeri de viteză (max 20‐30 km/h) şi pierd orice prioritate de trecere.