1.1 Cadrul de prioritizare
Prioritizarea finală a proiectelor a fost dezvoltată în contextul unui nivel bugetar disponibil pentru perioada 2016‐2030 la nivelul polului de creștere, proiectele fiind la final eșalonate pe termen:
– Bugetul operațional aferent PMUD Iași pentru perioada 2016‐2030
În urma analizelor privind bugetul pentru transport din municipiul Iaşi s‐a constatat că acesta a crescut de la aproximativ 73 milioane de lei în 2011, la aproape 138 milioane de lei în 2014. Creşterea bugetară a fost determinată în principal de plăţile privind investiţiile finanţate din fonduri externe, care au crescut de la 21 milioane la 77 milioane în 2014.
Figura 106: Bugetul relaţionat de transport pentru perioada 2011‐2014 (efectiv cheltuit) al municipiului Iaşi [buget exprimat în lei]
În prezent se remarcă o concentrare evidentă privind atragerea finanțării investițiilor, fară a exista însă o strategie pe termen lung pentru întreținere. Evaluarea financiară a arătat deja o creștere constantă a cheltuielilor de exploatare a infrastructurii de transport, iar pe viitor se recomandă implementarea unei strategii pentru întreținere și operare.
De asemenea se recomandă o alocare specifică a veniturilor din impozitele pentru vehicule, taxele de parcare (în urma implementării unei politici de parcare transparente, taxele pentru accesul vehiculelor de marfă peste 3,5 to şi amenzile de circulaţie, pentru ca aceste venituri să fie utilizate pentru finanţarea sistemelor de transport.
Pe baza evaluărilor Băncii Mondiale, pentru toate orașele si județele din România, verificate prin analize proprii asupra bugetelor pe orașe și județe a rezultat următorul buget operațional pentru PMUD:
2015 ‐ 2023 | 2024 ‐ 2030 | 2015 ‐ 2030 | |
Municipiul Iași | € 230.000.000 | € 210.000.000 | € 440.000.000 |
Celelalte localitati ale Polului de creștere |
€ 36.000.000 |
€ 33.000.000 |
€ 69.000.000 |
Polul de creștere Iași | € 266.000.000 | € 243.000.000 | € 509.000.000 |
Judetul Iași | € 73.000.000 | € 68.000.000 | € 141.000.000 |
Tabelul 60: Bugetul operațional aferent PMUD Iași
Conform „Raportului 3.2 – Propunere catre Beneficiar pentru stabilirea unui cadru metodologic pentru implementarea eficientă a activităților de dezvoltare urbană durabilă” document elaborat în cadrul Acordului pentru Asistenta Tehnică privind Strategia integrată de dezvoltare durabilă a Deltei Dunării dintre Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice și Banca Internațională pentru Reconstrucție și Dezvoltare, bugetul operational pe Axa 4 POR (în varianta în care SIDU și CJ vizează atât municipiul reședință de județ, cât și zona metropolitană) pentru Iași este cca. 50 mil. €, din care cca. 40 mil. € pentru proiectele pe mobilitate și transport.
– Prioritizarea finală în cadrul Scenariului 3 ales
Etapa de prioritizare finală a inclus o nouă analiză de tip analiză multicriterială, bazată pe următoarele criterii:
– C1 nr. obiectivelor strategice (accesibilitate, siguranță, mediu, eficiență economică, calitatea mediului urban) la care răspunde proiectul.
Criteriu de departajare: maxim
– C2 Rolul proiectului în cadrul PMUD, măsuri de tip proiecte de bază cu grad de prioritate zero (rol important – notat 1), proiecte de bază și proiecte suport. Criteriu de departajare: minim
– C3 Accesibilitatea transportului public pentru toate categoriile de utilizatori. Proiectele care asigură o accesibilitate sporită pentru transportul public au primit punctaj maxim.
Criteriu de departajare: maxim
– C4 Importanța proiectului în eliminarea riscurilor
La definirea acestui criteriu s‐a avut în vedere gradul în care proiectul acționează pentru înlăturarea riscurilor de tip producere a congestiei, poluării, producerii de accidente. Au fost acordate 5 puncte acelor proiecte ce înlătură un risc major. Criteriu de departajare: maxim
– C5 Status (documentație existentă)/costuri ascunse
S‐a avut în vedere gradul de maturitate al proiectelor propuse/intrate în competiție. În mod evident proiectele pentru care au fost elaborate proiecte tehnice și studii de fezabilitate au primit punctaj maxim, iar cele nestudiate punctaj minim.
– C6 Succesiunea implementării din punct de vedere tehnologic
În mod evident implementarea anumitor tipuri de proiecte trebuie să țină seama sau nu de implementarea altora, de pildă soluțiile de tip ITS/PMS se pot aplica după finalizarea lucrărilor de infrastructură sau după achiziționarea de vehicule. Proiectele ce se pot implementa înaintea altora au primit punctajul minim. Criteriu de departajare: minim
– C7 Complementaritatea cu alte proiecte a luat în considerare modul în care proiectul se coreleaza cu un proiect deja implementat de curând sau cu alte proiecte.
Criteriu de departajare: maxim
– C8 Restricții implementare pentru proiect
S‐au luat în considerare restricții de timp exprimate în ani ce reflectă durata estimată pentru implementarea proiectului, interdicțiile de timp pentru aplicarea intervențiilor în cazul proiectelor implementate anterior (de exemplu pentru cele pe finanțate din fonduri europene).
În acest caz s‐a ținut seama și de posibila dinamică de dezvoltare demografică/ socio‐economică în profil teritorial.
Criteriu de departajare: maxim
– C9 Eligibilitatea în contextul etapei de finanțare 2020 – 2030
În cadrul programului operațional regional sunt descrise criterii generale privind eligibilitatea proiectelor de mobilitate și transport din perioada 2014‐2020, astfel proiectele ce s‐au apropiat mai mult de condițiile de eligibilitate pe fonduri europene au primit punctaje mai mari.
Criteriu de departajare: maxim
– C10 Costul unitar dinamic
Costul unitar dinamic este un indice care ia in considerare distribuția costurilor și efectelor pe orizontul de analiză. În cadrul analizei proiectelor din cadrul scenariului câștigător, s‐au utilizat costurile actualizate de investiție și întreținere și operare, iar pentru efect s‐a luat în considerare populația deservită prin implementarea proiectului. Costul unitar dinamic pentru fiecare proiect analizat s‐a departajat după criteriul valoarea minimă primește punctajul maxim.
Rezultatele analizelor sunt prezentate în Anexa 9, iar listele de proiecte pe etape se regăsesc în Secțiunea 2, Planul de acțiune.
1.2 Prioritățile stabilite
Proiectele prioritare la nivelul PMUD Iași ce ar putea fi implementate în perioada imediată următoare vizează trei din domeniile cheie ale mobilității și anume:
Transportul public ‐integrat, eficient și accesibil
– Innoirea parcului de vehicule destinat transportului public – tramvaie (20 buc) și autobuze (30 buc)
– Reabilitarea infrastructurii de tramvai pe cat posibil în cale proprie:
– Reabilitarea infrastructurii de tramvai (în cale proprie) pe str. Aurel Vlaicu și Calea Dacilor (între str. Vasile Lupu și Rond Dancu)
Rețeaua Rutieră/Stradală ‐ utilizarea eficientă a spațiului public, reorganizarea circulației, îmbunătățirea siguranței și a condițiilor de mediu
– Varianta de ocolire Sud pentru traficul ușor (între Centura Sud și str. Prof. Al. Bărbat)
– Îmbunătățirea conectivității cartierelor Alexandru cel Bun ‐ Galata:
Aceste proiecte ar trebui corelate și cu reorganizarea liniilor de transport public.
– Reabilitarea infrastructurii rutiere în zona industrială a Municipiului Iași: Modernizare/reabilitare strada Splai Bahlui Mal Drept ‐ 2463.9m;
ITS și managementul traficului
– Extinderea sistemului de management al traficului prin integrarea de noi intersecții semaforizate cu funcționare în regim adaptiv și sistem de comunicații
– Extinderea sistemului de management al traficului. Includerea componentei de prioritizare a transportului public local